Ливада /Чайркьой, Чайр/
Селото е посочено в картата на Австроунгарския генерален щаб
под името Ливади и Чайркьой. В гръцката статистика от 1905 г. е посочено като
с. Чайр и че в него живеят 37 мюсюлмани. В картата си Контогони също го посочва,
че се намира в Костурска Кааза . През 1913 г. в него живеят 25 жители, 12 мъже
и 13 жени.
През 1918 г. селото посочено като съставно към Яновенската
община.
Симовски, го определя, като влашко село през 1912 г. и
обезлюдено през 1940 г.
По всяка вероятност населението му е било влашко, защото ако
беше мюсюлманско, щеше да има регистрация за изселване на населението в Турция.
В интернет пространството, в
книги, документи и спомени не се среща за момента, да е споменат някой като жител на това село.
Линотопи /Линитова/
Линотопи се е намирало в северното подножие на пл. Грамос,
на десния бряг на р. Бистрица, по средата между селата Тухол и Омотско.
При преброяването от 2001 г. е посочено като бивше село от тогавашната
община (дем) Нестрам (Несторио), префектура Костур (Кастория).
За първи път селото се споменава в Османските дефтери под
името Линитова, в което има 72 домакинства, в края на ХV в..
Големият културен и икономически растеж, който преживява
селото е през ХVІ-ХVІІ в./1570-1656 г./, той се свързва с живота на зографските
фамилни ателиета. Следи от т.нар. Линотипна зографска школа се откриват освен в Егейска и Вардарска
Македония, а и в Южна Албания, Епир и
Тесалия. Характеристиката на иконостасния комплект или отделни икони в
храмовете „Св.Атанасий” „Св. Йоан Предтеча” и „Рождество Христово”в с.Арбанаси
и храма „Св. Димитър” в Пловдив са тяхно дело.
През 1769 г. Линотопи е било едно от грамощенските влашки
села, което е съсипано заедно със съседните Грамос и Николица по времето на Али паша
Янински. Жителите му се разпръсват в различни посоки в Западна Македония, като
някой от тях стигат до Битоля и Охрид. Други, като родителите на Константинос
Белиос и Стерьос Думбас, спират временно във Влашка Блаца, за да достигнат до
Виена. По всяка вероятност тогава се променя и народностния състав на
населението.
Според статистиката на В. Кънчов от 1900 г. Линотопи има 250
жители арнаути християни, селото административно е принадлежало според него към
Нестрамската нахия.
След Балканските войни селото попада в пределите на Гърция.
В документи, спомени, книги и в интернет пространството,
като жители на това село се посочват следните лица:
Димитрио – двама
човека с такова име са посочени в поменика на манастира „Преображение” /Големия
Метеор/ в Метеора, възможно е да са били и зографи изписали стенописи в
манастира. /виж: Σπανός, Β. ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ
ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος
ΑΙΩΝΑΣ)./
Димитрула – споменава
се в поменика на манастира „Преображение” /Големия Метеор/ в Метеора. /виж: Σπανός, Β. ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ
ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος
ΑΙΩΝΑΣ)./
Димо - споменава
се в поменика триптих на Слепчанския манастир Св. Никола, Прилепско; възможно да
е бил и заграф изписал стенописи в манастира. /виж: Гергова, Ив. Поменици от Македония в български сбирки..., с. 117./
Жито, Пол - споменава
се в поменика на Слепченския триптих; не е изключено да е зограф работил в
манастира. /виж: Гергова, Ив. Поменици от
Македония в български сбирки..., с. 22./
Йован – споменава
се в поменика на манастира „Преображение” /Големия Метеор/ в Метеора; възможно
е да е бил зограф, изписал стенописи в манастира. /виж: Σπανός, Β. ΟΙ
ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ
ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος ΑΙΩΝΑΣ)./
Йон - споменава
се в поменика триптих на Слепчанския манастир Св. Никола, Прилепско; възможно да
е бил и заграф изписал стенописи в манастира. /виж: Гергова, Ив. Поменици от Македония в български сбирки..., с. 117./
# възможно е Йон и Йован да са едно и също лице.
Коста – споменава
се в поменика триптих на Слепчанския манастир Св. Никола, Прилепско; възможно да
е бил и заграф изписал стенописи в манастира. /виж: Гергова, Ив. Поменици от Македония в български сбирки..., с.
117,132; http://www.kalamus.com.mk/pdf_spisanija/patrimonium_4/15%20=%20023_3%20Spisanie%202011%20Gergova.pdf./
Марко - споменава
се в поменика триптих на Слепчанския манастир Св. Никола, Прилепско; възможно да
е бил и заграф изписал стенописи в манастира. /виж: Гергова, Ив. Поменици от Македония в български сбирки..., с. 117./
Мартин - споменава
се в поменика на манастира „Преображение” /Големия Метеор/ в Метеора; възможно да
е бил и заграф изписал стенописи в него. /виж: Σπανός, Β. ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ
ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος
ΑΙΩΝΑΣ)./
Михаил - споменава
се в поменика на манастира „Преображение” /Големия Метеор/ в Метеора; възможно да
е бил и заграф изписал стенописи в него. /виж: Σπανός, Β. ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ
ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος
ΑΙΩΝΑΣ)./
Никола Зограф – представител
на една от първите известни зографски фамилии от Линотопи; през 1639 г.
стенописи в храма „Св. Никола” на
архонта Томан в Костур; през 1647 г. изписал храма „Св. Димитър” в Сиатища;
през 1651 г. в храма „Св. Петър” с. Бежани, Южна Албания; 1652 г. манастира „Преображение”
край с. Дряново, Анаселишка кааза. /виж: artoficons.com/wp-content/uploads/bsk-pdf-manager/
8_STATIA-I-Na-Bulgarski-reduced-size.pdf; artoficons.com/wp-content/uploads/bsk-pdf-manager/5_STATIA-II-Copy-Bulgarski-reduced-size.pdf;.
youplanet.com/guide/articles/172/ churches-in-kastoria/
Никола - споменава
се в поменика на манастира „Преображение” /Големия Метеор/ в Метеора; възможно да
е бил и заграф изписал стенописи в него. /виж: Σπανός, Β. ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ
ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος
ΑΙΩΝΑΣ)./ #възможно
е да се отнася информацията и за Никола Зограф
Никола - споменава
се в поменика на Слепченския триптих; по всяка вероятност е бил преписвач на
книги, защото е записано в триптиха: „пак писа Никола”. /виж: Гергова, Ив. Поменици от Македония в български сбирки..., с. 22./
Отатира, Олимпия - споменава
се в поменика на „Преображение” /Големия Метеор/ в Метеора. /виж: Σπανός, Β. ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ
ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος
ΑΙΩΝΑΣ)./
Писка, Георги – майстор
златар; направил обкова на иконата Света Богородица Одигитрия ат 1789 г. /виж: Уикипедия – Линотопи./
Полози - споменава
се в поменика триптих на Слепчанския манастир Св. Никола, Прилепско; възможно да
е бил и заграф изписал стенописи в манастира. /виж: Гергова, Ив. Поменици от Македония в български сбирки..., с. 117./
поп Георги /Георгиа/
- споменава се в поменика на Слепченския триптих. /виж: Гергова, Ив. Поменици от Македония в български сбирки..., с. 22./
поп Димитър
/Димитриа/ - споменава се в поменика на Слепченския триптих. /виж: Гергова, Ив. Поменици от Македония в
български сбирки..., с. 22./
поп Илия - споменава
се в поменика на Слепченския триптих. /виж:
Гергова, Ив. Поменици от Македония в български сбирки..., с. 22./
поп Йоан - споменава се в поменика на манастира „Преображение”
/Големия Метеор/ в Метеора. /виж: Σπανός, Β. ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ
ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος
ΑΙΩΝΑΣ)./
поп Стамат/а/ - споменава
се в поменика на Слепченския триптих. /виж:
Гергова, Ив. Поменици от Македония в български сбирки..., с. 22./
поп Стефан - споменава
се в поменика на манастира „Преображение” /Големия Метеор/ в Метеора. /виж: Σπανός, Β. ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ
ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος
ΑΙΩΝΑΣ)./
поп Татиан - споменава
се в поменика на Слепченския триптих. /виж:
Гергова, Ив. Поменици от Македония в български сбирки..., с. 22./
24.Реджиджано - споменава
се в поменика на манастира „Преображение” /Големия Метеор/ в Метеора; възможно да
е бил и заграф изписал стенописи в него. /виж: Σπανός, Β. ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ
ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος
ΑΙΩΝΑΣ)./
Няма коментари:
Публикуване на коментар