събота, 21 май 2016 г.

Костурски край - Чурилово

Чурилово /Журилово, Джурилово,Чирилово/
              дн. Άγιος Νικόλαος
 
пътна указателна табела показваща отбивката към с. Чурилово
Селото е разположено в географската област  Пополе в западното подножие на пл. Мурик. На около 3  км на запад е с. Горенци. 
изглед от монастира днес
До селото на около 6 км югоизточно (с кола), в западните склонове на пл. Мурик е разположен монастира „Св.Николай”. Предполага се, че основан в краят на ХVIII в. като мъжки монастир. По време на Гръцката въоръжена борба се превръща в база на андартите. За това на 26.02.1905 г. е изгорен от четата на Кузо Попдинов и селска милиция сформирана от селата Чурилово и Куманичево имайки в предвид извършеното убийство и палежи от страна на андартите в рамките на 10-тина дни в двете села след изгарянето на монастира ( като водач на четата в бг уйкипедия е посочен Никола Марковски, но за него Георги Константинов, пише че след раняването му по време на Илинденското въстание се отегля в България на лечение и поради разклатеното си здраве, не може да помогне в тежките борби, които преживява родният му край по-късно. В спомените си Г. Попхристов, пише, че по това време П. Кляшев е назначил за Пополеколски районен войвода - Кузо Попдинов/Блатски/ преди това в този район са били войводите Христо Цветков и Никола Кузинчев.). За това твърдение се намира потвърждение в направената притурка от Г. Константинов, но по погрешка е написана годината 1906. Възстановен е през 1963 г. вече като женски монастир. Килията на Павлос Мелас е превърната в музей. В монастира има издигнат паметник и на игумена архимандрит Григориос.   
паметника на архимандрита
                                                                        
По време на преброяването от 2011 г. селото е посочено като съставно в община ( дем) Св. Врач ( Агион Анаргирон), префектура Костур (Кастория).
За първи път с. Чурилова се споменава през ХV в., в което живеели 25 семейства.
Следващото споменаване в Османски данъчен регистър от 1530 г. е посочено под името Корилова с 22 християнски пълни домакинства и и 3-ма неженени мъже. Приходът от селото за държавната хазна е 2749 акчета. Част от землището на селото е включена в спахийски зиамети и тимари.
Следващото споменаване е в Османски данъчен регистър е от 1568/1569 г. под името Чурилово с 18 пълни християнски домакинства и 2 неженени.  Тъй като има призната една бащиния от султана, трябва да се приеме, че селото е съществувало на това място, преди попадането на Костурско в пределите на Османската империя.  Край селото е имало лозя, но няма данък за направата на шира. Приходът от селото към държавната хазна е 3000 акчета, или близо по 167 акчета на пълно домакинство.
панорамна снимка на селото днес
Според "Етнографитя на вилаетите Адрианопол, Монастир и Салоника", издадена в Константинопол през 1878 г. и отразяваща статистиката на мъжкото население от 1873 г., в Журилово има 100 домакинства с 320 жители българи.                                                       В Пловдивската статистика е посочено под името Джурилово и се състои от 100 домакинства и 320 жители българи.
Според Схинас през 1886 г. то е село с 350 жители, християни. В селото има черква  и училище.
Теплов  го споменава под името Жюрилово, според него селото се състои от 100 къщи, но в него живеят 380 българи.
В „Топографическо-этнографическiй очеркь Македонiи”  Ст. Веркович го споменава като Чирилово през 1889 г., в което има 35 български къщи с 51 семейни двойки и 103 нафуза и 20 мюсюлмански къщи и 47 нафуза. Жителите се занимават със земеделие. В селото имало християнска черква обслужвана от двама свещеника.
Но в стастиката го споменава с името Жюрилово и в скоби Чирилово, там посочва че се състои от 104 къщи с 145 семейства от 360 мъже и 349 жени. Но не посочва в селото да има мюсюлманско население.
В статистиката си Росковски посочва, че с. Чурилово се състои от 56 къщи, в които живеят 245 славяни патриаршисти.
Според статистиката на В. Кънчов от 1900 г. в Чурилово има 390 жители българи. 
В началото на ХХ в. цялото село е под върховенството на Българската екзархия. По данни на секретаря и Д. Мишев през 1905 г. в Чурилово има 560 българи екзархисти. Гръцката статистика от с.г. представя селото като изцяло гръцко с 350 жители гърци.
В картата си Контоянис го посочва като патриаршистко с училище.
Според Георги Константинов /Бистрицки/ Чурилово преди Балканската война има 70 български къщи.
Селото е било организирано от ВМОРО преди 1903 г. От дневника на Васил Чекалоров, става ясно, че посещава селото на 11 юли 1903 г. и местният СК се оплакал от двама четници, които се укривали в селото. В планът за въстанието селото попада в Загорицкия център. Но колко човека от селото вземат участие в него не може да се каже. То е сред малкото села от Пополето, които не пострадват от зулуми на войската и башибозука при потушаването на Илинденското въстание. Възможно е това да се дължи до близостта на селото с Горенци и Куманичево.
През март 1905 г. селото е било нападнато и ограбено от андартите, според сведение дадено от Г. Константинов /Бистрицки/.
След Балканските войни Чурилово попада в пределите на Гърция.
Според статистиката от 1913 г. в селото живеят 262 жители, от които 123 мъже и 139 жени.
В периода 1914 – 1919 г. -  4 души от Чурилово подават официално документи за емиграция в България, а след 1919 г. - 12.
През 1918 г. село Чурилово е съставно село от Куманичевската община.
Според Милойевич в селото има 70 християнски къщи, а населението е славянско.
В статистиката изгатвена от МБЦК в САЩ селото е посочено с 1000 жители българи.
Преброяването от 1920 г. отчита 151 жители, от които 51 мъже и 100 жени.
Според преброяването от 1928 г. селото наброява 140 жители, от които 57 мъже и 83 жени. В селото не е регистриран бежанец след 1922 г. 131 от жителите са местни, а останалите са придошли от други населени места.
Статистиката от 1932 г. обявява, че в селото има 25 семейства, 5 от които са славяноговорящи.
Преброяването от 1940 г. отчита, че населението е 154 жители, от които 76 мъже и 78 жени.
Статистиката от 1945 г. отчита, че в селото живеят 139 жители, от които 100 са славяноговорящи. Двама от жителите са били емигрирали за Сърбия и България.
Голяма част от жителите на селото го напускат по време на Гражданската война в Гърция.
През 1951 г. населението наброява 75 човека.
През 1955 г. е прекръстено на Агиос Николаос, по името на съседния монастир.                                                                                             
Надморската височина, на която е разположено селото е 930 м.
снимка на селската черква 
В спомени, документи, книги и в интернет пространството  като жители от това село се споменават следните лица:

Андрея, Кирко - в Османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител на селото. /виж:Опширен пописен дефтер за казите Костур, Серфидже и Велес…,с.86 ./ # възможно да е син на Андрея Петко
Андрея, Ставина - в Османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава жител на селото; неженен. /виж:Опширен пописен дефтер за казите Костур, Серфидже и Велес…,с.86 ./
Григориос Диамантидис
архимандрит Григориос Диамантидис – роден през 1837 г.; учил е в родното си село; след приемане на монашеството е назначен да управлява сиропиталището към монастира;  по-късно е издигнат за игумен на Чуриловския монастир; Лазар Кисилинчев в писмо до Г. Делчев, го обвинява като предател на укрилата се чета на Н. Андреев, но в дневника на Чекаларов не се откриват доказателства, да подкрепят това твърдение, всъщност в монастира са потърсили убежище 4-ма четника от четата на Андреев (Г. Константинов, че това е четата на Стерьо Ташков, но по това време той е четник в четата на Н. Андреев); служил като ятак на П. Мелас и другите андартски капидани начело с Вардас; той един от хората, който е посочен да му се има пълно доверие от страна на Костурския владика Г. Каравангелис; за това, че монастира се е превърнал в база на Гръцката въоръжена пропаганда през 1905 г. е  изгорен от чети на ВМОРО, но по това време игумена не бил там „и така се спаси от сигурна смърт” ( Г. Каравангелис); умира през 1912 г.; гръцките историографи бъркат като във въпросното цитирано изданеи ги разделят на две личности ( архимандрит Григориос и Григориос Диамантидис). /виж: Уикипедия – Чурилово – Григорий Чуриловски; Чекаларов, В. Дневник..., с.167-168,359; Архивите говорят, т.25. Из архива на Гоце Делчев…, с.194; Константинов, Г. Българското Костурско…, с.39; Силянов, Хр. Освободителните …,т. II, с.576; Αφανεισ γηγενεισ…, σ.70,82./
Атанасов /Атанасиос/, Константин /Константинос/ -  гръкоман; посочен от костурският владика Г. Каравангелис в доклад до Цариградската Патриаршия, като селски първенец убит в селото от чета на ВМОРО на 14.2. 1906 г. /виж:  Official documents concerning the deplorable condition of affairs in Macedonia...,с.126,127./
Велян, Йорго - в Османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител на селото. /виж:Опширен пописен дефтер за казите Костур, Серфидже и Велес…,с.86 ./
Димитри, Кирко - в Османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител на селото. /виж:Опширен пописен дефтер за казите Костур, Серфидже и Велес…,с.86 ./
Димитри, Петри - в Османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител на селото. /виж:Опширен пописен дефтер за казите Костур, Серфидже и Велес…,с.86 ./
Димитри, Янко - в Османски данъчен регистър от 1568/1569 г. двама човека се споменават като глави на домакинства и жители на селото. /виж:Опширен пописен дефтер за казите Костур, Серфидже и Велес…,с.86 ./ # по всяка вероятност единият от тях е брат с Петри Димитри; имайки в предвид, че попълващият регистъра, не посочва за вторият човек с едно и също име „друг”, може да се предположи, че двамата са от различни етноси
Караколев, Дино Кузев – роден през 1866 г.; емигрира в България; установява се в Кърджали със семейството си. /виж: ТДА- Ст. Загора, ф 58,оп.1,а.е.259./
Кирк, Нико - в Османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител на селото. /виж:Опширен пописен дефтер за казите Костур, Серфидже и Велес…,с.86 ./
Киряков,Христо – роден 1883 г.; четник от Костурската чета на К.Попдинов, преминала границата на 10.ХІ.1904 г.; завърнал се в България на 15.ХІІ. 1905 г. /виж:Четите...,с.39./
Коджабаша, Динето – член на ВМОРО; направил забележка на Н. Андреев, че посещава селото и се отбива в къщи, в които има развратници, за което е бит от войводата. /виж: Чекаларов,В. Дневник...,с.246./
Коце, Никола – роден през 1864 г.; емигрира в САЩ през 1910 г.; според Д. Литоксоу, декларирал, че е македонец. /виж:www.freewebs. com/onoma/ metanastes.htm./
Кузев, Димитър Динев – роден през 1912 г.; емигрира в България; установява се в Кърджали със семейството си. /виж: ТДА- Ст. Загора, ф 58,оп.1,а.е.259./
Кузева, Василка Динева – родена през 1909 г.; емигрира в България; установява се в Кърджали със семейството си. /виж: ТДА- Ст. Загора, ф 58,оп.1,а.е.259./
Кузева , Мария Дино – родена през 1861 г.; емигрира в България; установява се в Кърджали със семейството си. /виж: ТДА- Ст. Загора, ф 58,оп.1,а.е.259./
Кузманов, Димитър – доброволец в МОО по време на Балканската война; 2-ра рота на 5-та Одринска дружина; 15.10.1912 – 10.8.1013 г. / виж:Македоно-одринското опълчение…, с. 392./
Мелидис, Костас Христос – роден през 1920 г.; член на ГКП от 1943 г. и на БКП от 1953 г.; по време на окупацията на Гърция през Втората световна война се включва в комунистическото съпротивително движение, участва в акция в с. Горенци, заради което е арестуван и лежи в затвора; партизанин в ДАГ от 1947 до 1948 г. в 18-та партизанска бригада; след раняването му е изпратен на лечение в България, където остава; установява се във Варна. / виж:Архивни справочници,т6. Пътеводител на мемоарните документи на БКП…, с. 271./
Милев, Дино – убит на 2.3.1905 г. от андарти извън селото; възможно да е бил член на ВМОРО и участник в селската милиция на селото и да е взел участие в изгарянето на Чуриловския монастир на 26.2.1905 г. /виж: ebooksread.com/authors-eng/draganof/macedonia-and-the-reforms-goo/page-23-macedonia-and-the-reforms-goo.shtml./ # също така е възможно Дино Милев и Динето Коджабаша да са едно и също лице.
Наско - в Османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител на селото. /виж:Опширен пописен дефтер за казите Костур, Серфидже и Велес…,с.86 ./
Наско, Панчо - в Османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител на селото. /виж:Опширен пописен дефтер за казите Костур, Серфидже и Велес…,с.86 ./
Начов, Костадин – посочен като свидетел на инцидента с Дамян Петров. /виж: sitebulgarizaedno.com/index.php?option=com_content&view=article&id=598:-1912-1923-&catid=29:2010-04-24-09-14-13&Itemid=61./
Нико, Кирко - в Османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител на селото. /виж:Опширен пописен дефтер за казите Костур, Серфидже и Велес…,с.86 ./ # по всяка вероятност е син или внук на Нико Кирк, възможно да е свързан с родствени връзки с Хрис Нико
Нико, Хрис - в Османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител на селото. /виж:Опширен пописен дефтер за казите Костур, Серфидже и Велес…,с.86 ./
Николов, Аргир – роден през 1890 г; доброволец в МОО по време на Балканската война; служи в 4-та рота на 8-ма Костурска дружина; 15.10.1912-20.1.1913 г. / виж:Македоно-одринското опълчение…, с. 496./
Николов, Живко – роден през1881 г.; четник в четата на ВМОК с войвода Константин Настев, действувала в Малешевско през март 1903 г.; неотбивал военна служба. / виж: Ил.Илинден,1933, кн. 5, с. 16./
Нисла, Ганче - в Османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител на селото. /виж:Опширен пописен дефтер за казите Костур, Серфидже и Велес…,с.86 ./
Оговин, Пройко - в Османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител на селото. /виж:Опширен пописен дефтер за казите Костур, Серфидже и Велес…,с.86 ./
Петко, Андрея - в Османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител на селото. /виж:Опширен пописен дефтер за казите Костур, Серфидже и Велес…,с.86 ./
Петков, Никола - посочен като свидетел на инцидента с Дамян Петров. /виж: sitebulgarizaedno.com/index.php?option=com_content&view=article&id=598:-1912-1923-&catid=29:2010-04-24-09-14-13&Itemid=61./
Петров, Дамян – на 27.11.1913 г. бил спрян от двама гръцки кавалеристи, питайки го какъв е – българин, или грък. /виж: sitebulgarizaedno.com/index.php?option=com _content&view=article&id=598:-1912-1923-&catid=29:2010-04-24-09-14-13&Itemid=61./
Стамко, Коста - в Османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото; неженен. /виж:Опширен пописен дефтер за казите Костур, Серфидже и Велес…,с.86 ./
Станко, Грую - в Османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител на селото. /виж:Опширен пописен дефтер за казите Костур, Серфидже и Велес…,с.86 ./
Стефо – преселник; в Османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител на селото. /виж:Опширен пописен дефтер за казите Костур, Серфидже и Велес…,с.86 ./
Стойко, Кирко - в Османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител на селото. /виж:Опширен пописен дефтер за казите Костур, Серфидже и Велес…,с.86 ./
Христов,Апостол – роден 1882 г.; четник преди Илинденското въстание; обвинен в самоправство от съселяните си; след въстанието емигрира в България; четник в Костурската чета на Кузо Попдинов, влязла в Македония на 10.ХІ.1904 г./виж:Четите...,с.39; Чекаларов, В. Дневник...,с.246./
37.Чиран, Оговин - в Османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител на селото. /виж:Опширен пописен дефтер за казите Костур, Серфидже и Велес…,с.86 ./
                                                 


Няма коментари:

Публикуване на коментар