четвъртък, 8 януари 2015 г.

Костурски край - Псора

Псора/ Псохари, Псоре, Псеоре, Псората/
                          дн. Υψηλόν
 
изглед от с. Псора
Селото е разположено в Костурската котловина близо до десния бряг на р. Бистрица. Намира се на  19-21 км югозападно от  Костур (в зависимост през кой път ще се премине – през Желегоже или Брешчани) и на 3 км югозападно от Брешчани.
по улиците на с. Псора
При преброяването от 2001 г. селото е представено като съставно в тогавашната община (дем) Св. Троица (Агия Триада), префектура Костур (Кастория).
В статистиката си Схинас от 1886 г. го посочва като с. Псохари с 30 жители.
В статистиката на Веркович – с. Псоре – 15 къщи, с 24 семейства, в което живеят 70 мъже и 65 жени.
В картата на Генералния щаб на Австро – Унгарската армия е посочено като с. Псора.
В статистиката на Ростовски, селото също е изписано като Псоре, в което има 17 къщи, но жителите според авторът са албанци-тоски и са 83.
старите къщи на Псора
Според статистиката на В. Кънчов от 1900 г. Псора има 84 жители българи християни.
В картата на Контоянис е посочено като с. Псохори, в което има патриаршистка църква и училище.
По данни на секретаря и Д. Мишев през 1905 г. в Псоре има 120 българи-екзархисти.
Гръцките документи за църковното отношение на селото са противоречиви. В някой от тях се посочва, че и от преди и след Хуриета, селото си остава патриаршистко. А в други, че е схизматическо от 1903 г.
Вардас също го обявява за схизматическо още от началото на Македонската борба, в което имало 11 семейства с обща численост 71 жители.
В потвърждение на това твърдение на Вардас, може да се намери потвърждение, в писмата от Българското Търговско Агентство в Битоля, според които преди първата половина на 1904 г. селото приема Българската Екзархия. Но като цяло селото остава в страни от разразилата се борба, преди и след Илинденското въстание. Косвени доказателства за това, могат да се посочат с простия пример, че не е посочен нито един негов жител да се е включил в редовете на гръцката въоръжена борба за Македония, както и, че Георги Марков Христов, в книгата си „Хрупищко”, дори не го споменава, което означава, че е останало в страни от погледа и на дейците от ВМОРО.
Според Георги Константинов /Бистрицки/ Псеоре преди Балканската война има 13 български къщи.                     
След Балканските войни селото попада в пределите на Гърция.                                                            
старите къщи на Псора
Според списъка от 1913 г. в селото живеят 108 жители, от които 55 мъже и 53 жени.
През 1918 г. е обявено за съставно село от Старичанската община.
Според Милойевич селото се състои от 18 славянски – християнски къщи.
Преброяването от 1920 г. отчита, че населението е 102 жители, като 50 мъже и 52 жени.
През 1926 г. селото е прекръстено на Ипсилон.                                                      Според преброяването от 1928 г. селото наброява 121 жители, от които 58 мъже и 63 жени. В селото не е настаняван бежанец след 1922 г.
В статистиката от 1932 г. се посочва, че в селото има 18 семейства, които са славянски и е отбелязано, че мъжете или не знаят или се правят, че не знаят гръцки.
по улиците на с. Псора
През 1940 г. в селото живеят 154 жители, от които мъжете и жените са по – равно – 77.
Сградният фонд, с който разполага селото е 28 сгради.
Според статистиката от 1945 г. в селото вече живеят 196 жители.
По време на  Гражданската война в Гърция три деца от селото са изведени от комунистическите части извън страната като деца бежанци.
Преброяването от 1951 г. отчита 142 жители.
Надморската височина, на която е разположено селото е 703 м.

В спомени, документи, книги и в интернет пространството като жители на това село се споменават:

Искамбов, Никола – убит от андартите в близост до Шатиста по пътя за гр. Кожани, заедно с група жътвари от с. Жупанишча, отправили се на гурбет в Гърция. /виж: draganof/macedonia-and-the-reforms-goo/page-22-macedonia-and-the-reforms-goo.shtml./



Забележка: Според обредно-празничната система на Православната църква, днес е Бабин ден. Денят, в който се отдава почит, пред жените помогнали за израждането на дедите ни.
Също така благодаря за предоставените снимки от Псора.

Няма коментари:

Публикуване на коментар