Гърлени /Гърлани, Горлени, Грлени/ дн. Χιονάτον
Селото се намира на 18 км югозападно от гр. Костур, в
подножието на връх Гълъмбевица.
При преброяването от 2001 г. селото е представено тогава
като съставно в община (дем) Акритес, префектура Костур (Кастория).
За първи път селото се споменава в публикуваните Османските
данъчни архиви от 1530 г. в каазата Иштин под името Гърлани. В документа е
посочено че землището на селото е предоставено за зиамети и тимари на спахии. В
него тогава има 15 пълни, 20 непълни и 3 вдовишки християнски домакинства.
Приходът, който селото внася в държавната хазна е 4185 акчета.
панорамна снимка на селото |
Според Османски данъчен регистър от 1568/1569 г. в землището
на селото е имало 7 чифлика на тимариоти. Големината им не е уточнена, но по
всяка вероятност са големи, колкото може да се изорат с един чифт волове.
Според него в посочената година в селото са живеели 19 пълни християнски
домакинства и 10 неженени мъже. В землището на селото е имало 1 воденица. Към
землището на селото в различно време преди това попада земята на изоставените
села /мезри/ - Власар (Влашовица – покрай тази мезра може що годе да бъде
локализирано едно изчезнало село от картата на Костурско – с. Връпско, за което
ще бъде следващата статия) и Корубина (предположението за Корубина почива на
базата, че носи същият номер в дефтера, както и селото). Населението им дали се
е прибавило, към това на Гърлени, или е преселено, някъде другаде е трудно да
се каже в момента. Друг интересен момент от това време, е че един от
притежателите на бащинии е посочен с албанското име Деде. Приходът в държавната
хазна от селото с това на мезрата Корубина е 6800 акчета. Липсата на сведение
за духовно лице в селото навежда на мисълта, че част от християнските
домакинства са пренасочвани към пустеещи „мъртви” земи, но е трудно да се
предположи техният брой.
Следващото споменаване на селото е в Османския данъчен архив
от 1636 г. Сведенията в него се мъгляви и неясни. В тях се споменава, че като
християнско население в махалите живеят 7 войнушки и 3 обикновени християнски
домакинства. По всяка вероятност махалите са повече от две и броят на
мюсюлманските домакинства, да е надхвърлял тези на християнските.
В края на ХІХ в. селото е помашко, намиращо се в Хрупишката
нахия на Костурската кааза. Според Т. Симовски, населението променя вярата си в
немирните години при управлението на Али паша Янински, но е твърде възможно
това да е станало преди.
В
пловдивската статистика селото е записано като Грлени и посочено, че се състои
от 110 къщи, в които живеят 280 мюсюлмани.
През 1886 г. Схинас
посочва, че в селото живеят 150 мюсюлмани.
В
статистиката на Веркович е записано като Горлени, което се състои от 102 къщи,
в които живеят 340 помаци.
За Ростковски
селото се състои от 114 къщи, в които живеят 606 албанци мохамедани.
На картата на
генералния щаб на Австроунгарската армия е посочено като с. Грлени.
Както В. Кънчов в статистиката си от 1900 г., така и
гръцката статистика от 1905 г. го представят с 600 жители. Разликата е, че в
първата са представени като помаци, а във втората като турци.
изглед от селото днес |
Макар и да не е посочено, че по време на Илинденското
въстание, мъжкото население на селото да е участвало в башибозушките части, по
всяка вероятност са вземали участие в разграбването и опожаляването на селищата
от Долна Корешча.
В картата си Контогони го посочва като християнско село.
Според Георги Константинов /Бистрицки/ Гърлени преди
Балканската война има 150 помашки къщи.
По време на Балканската война, селото е посетено от
съединената Костурска чета на Васил Чекаларов, Иван Попов и Христо Силянов. Последният
в книгата си „От Витоша до Грамос” е записал: „Със слава на лоши турци се ползуваха и помаците от село Гърлени…Физиономиите
им, въпреки многото сродявания с турци и арнаути и въпреки систематичните
усилия на властта да ги потурчи съвсем, са чисто славянски, а езикът им е
благозвучен и с оригинално произношение старобългарски език… И все пак Гърлени
в турско време бе резиденция на неколцина от най-ненавистните насилници и
злодеи… Отказахме се да подпалим и къщата на Молла Демир: тя пък била слепена с
къщите на други безобидни гърленци, пред чиито плачове и молби отстъпихме.”
След Балканската война селото е включено в пределите на
гръцката държава.
При
преброяването от 1913 г. се установява, че в него живеят 700 човека, от
които 388 мъже и 312 жени.
поглед към черквата "Св. Никола" |
През 1918 г.
селото е обявено за самостоятелна община.
Милойевич,
през 1920 г. го посочва като село със 130 къщи, а населението като влахо –
мохамеданско.
Преброяването
от 1920 г. посочва, че в него живеят 738 жители, от които 412 мъже и 326 жени
разпределени в 138 семейства.
До 1919 г.
две семейства напущат Гърлени и се заселват в България, според Михаелидес.
През 1924 г. мюсюлманското население е изселено в Турция, а
на негово място са заселени бежанци от
Мала Азия и Понтос – 87 семейства, от които 58 от Мала Азия и 29 от
Черноморието, с численост 331 човека.
В периодът
1931 – 1934 г. на бежанците са раздадени 3927 дка земя.
През 1928 г. селото е прекръстено на Хионато, което в превод
означава „снежно”.
През с. г.
селото наброява 326 жители, от които 154 мъже и 172 жени. Всички бежанци.
При
преброяването през 1940 г. населението е 363 човека, от които 181 мъже и 182
жени, живеещи в 78 домакинства. Осем човека от селото живеят на друго място.
Броят на
населението се запазва същият в края на Втората световна война.
По време на Гражданската война в Гърция, в селото се
образуват банди от гръцки преселници, които тероризират съседните български
села, но самото то не е сред пострадалите.
От селото комунистите извеждат 11 деца – бежанци, макар че
на 9.2.1946 г. в своя доклад, го споменава като не организирано, но това е
разбираемо.
Тринадесет негови жители се изселват към САЩ и Канада, в
края на гражданската война.
През 1951 г. селото
наброява 324 жители.
Надморската
височина на селото е 960 м.
В спомени, документи, книги и в интернет сайтове като жители
на това село се споменават следните лица:
Армутидис – семейство
населяващо днес селото./виж: lithoksou.net/ kastoria _gh_e.html./
Архонтопулос - семейство населяващо днес селото. ./виж: lithoksou.net/ kastoria
_gh_e.html./
Асанов, Шемо - роден около 1863 г.;
женен с две дъщери; поляк на Амза бег; бил е няколко години харамия;
обвинен, че е обезчестил жена от Оловраде заедно с поляка Сенко от с. Лъка;
убит от Кузо Темелков. /виж: Чекаларов, В. Дневник...,с.242-244;
Освободителното движение в Македония...,т.І,с.XLІХ./
Асанов, Ячо – брат на Шемо; едноок. /виж:
Чекаларов, В. Дневник...,с.242-244./
Бали, Календер - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като притежател на
чифлик в землището на селото; тимариот. /виж: Опширен пописен дефтер
за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 487./
Берберакис - две фамилии има с това име днес в селото. ./виж: lithoksou.net/kastoria_gh _e.html./
Бахтияр – бил е гавазин на българското
училище в Костур; домакин на сборната чета на В. Чекаларов по време на
Балканската война. /виж:
Силянов, Хр. Писма и изповеди на...,с.548./
Вартанидис - семейство населяващо днес селото. /виж: lithoksou.net/kastoria_gh_ e.html./
Василеядис - семейство населяващо днес селото. /виж: lithoksou.net/kastoria_gh_e. html./
Велко, Митан - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото; неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 488./
Велко, Христ - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото; неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 488./
Верверакис - семейство населяващо днес селото. /виж: lithoksou.net/ kastoria_gh_e.
html./
Гюрко, Йорго - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 487./
Деде - в османски данъчен
регистър от 1568/1569 г. се споменава като бивш притежател на бащиния, която
след евентуалната му смърт е станала собственост на жителите на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 488./
Димитри - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като бивш притежател на бащиния,
която след евентуалната му смърт е станала притежание на жителите на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 488./
Димитри, Илия - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 487./
Димитри, Петко - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на
домакинство и жител на селото. /виж:
Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 487./# възможно е да са братя с Илия
Димитри
Димитриадис - семейство населяващо днес селото. /виж: lithoksou.net/ kastoria_gh_e.
html./
Димитро, Христ - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото;
неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 488./
Драго, Марко - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 487./
Ейнебей - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като притежател на чифлик в
землището на селото; тимариот. /виж:
Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 487./
Ейнехан, Шахин - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като притежател на
чифлик в землището на селото; тимариот. /виж: Опширен пописен дефтер
за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 487./
Елефтерио - семейство населяващо днес селото. /виж: lithoksou.net/ kastoria_gh_e.
html./
Емануилидис - семейство
населяващо днес селото. /виж: lithoksou.net/kastoria_gh_e.
html./
Жутко, Бошко - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 487./
Калода, Петко - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 487./
Калоян, Димитри - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото;
неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 488./
Каравасилис – три фамилии има с това име днес в селото. /виж: lithoksou.net/kastoria _gh_e.html./
Каралиотис - семейство
населяващо днес селото. /виж: lithoksou.net/kastoria_gh
_e.html./
Караниколас - две фамилии има с това име днес в селото. /виж: lithoksou.net/kastoria _gh_e.html./
Кекилоглу - три фамилии има с това име днес в селото. /виж: lithoksou.net/kastoria_gh _e.html./
Кесидис – семейство населяващо днес селото. /виж:lithoksou.net/ kastoria_gh_e.html./
Костис - три фамилии има с това име днес в селото. /виж: lithoksou.net/kastoria_gh_e. html./
Костопулос – семейство населяващо днес селото. /виж: lithoksou.net/kastoria_gh_e. html./
Лугара /Логара/, Димитри - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на
домакинство и жител на селото. /виж:
Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 487./
Манолидис – семейство населяващо днес селото. /виж: lithoksou.net/kastoria_gh _e.html./
Меселидис – семейство
населяващо днес селото. /виж: lithoksou.net/kastoria_gh_e.html./
Михал, Димитри - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на
домакинство и жител на селото. /виж:
Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 487./
Михаила, Мало /Кало/ - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на
домакинство и жител на селото. /виж:
Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 487-488./
Молла Демир – спахия; устройвал срамни оргии из
Корешчата преди създаването на ВМОРО; помощник на Юмер ага; прославил се със
своята жестокост; било е решено да бъде наказан от ВМОРО през 1899 г., но по
попогрешка е убит друг; подпалил с башибозушката си банда селата Яновени и
Калевишча по време на Балканската война. /виж: Силянов, Хр. Писма и
изповеди на...,с.546,547,579; Освободителното движение в Македония...,т.І,с.
ХХ./
Мустафа, Сефер - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като притежател на
чифлик в землището на селото; тимариот. /виж: Опширен пописен дефтер
за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 487./
Мустафа, Хюсеин - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като притежател на
чифлик в землището на селото; тимариот. /виж: Опширен пописен дефтер
за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 487./
Никола, Стойко - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на
домакинство и жител на селото. /виж:
Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 487./
Николаидис – семейство населяващо днес селото. /виж: lithoksou.net/kastoria_gh_e. html./
Панайотидис - две фамилии има с това име днес в селото. /виж: lithoksou.net/kastoria _gh_e.html./
Папаанагностоу – семейство населяващо днес селото. /виж: lithoksou.net/kastoria _gh_e.html./
Пейо, Марко - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото; неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 488./
Петко, Милош - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото; неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 488./
Пиргелис – семейство населяващо днес селото. /виж: lithoksou.net/kastoria_gh_e.html./
Пройко, Пеянко - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото;
неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 488./
Раде, Марко - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 487./
Раче /Рака/, Бошко - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на
домакинство и жител на селото. /виж:
Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 487./
Раче /Рака, Заче/, Димитри - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на
домакинство и жител на селото. /виж:
Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 487./
Раче /Рака/, Коста - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото;
неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 488./
Савулидис - три фамилии има с това име днес в селото. /виж: lithoksou.net/kastoria _gh_e.html./
Салибудко – предводител на башибозушка банда по
време на Балканската война и опожарил селата Яновени и Калевишча. /виж:
Силянов, Хр. Писма и изповеди на...,с.579./
Синан, Ейнехан - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като притежател на чифлик в
землището на селото; тимариот. /виж:
Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 487./
Синан, Исхак - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като притежател на чифлик в
землището на селото; тимариот. /виж:
Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 487./
Скетерис - две фамилии има с това име днес в селото. /виж: lithoksou.net/kastoria _gh_e.html./
Съръоглу – семейство населяващо днес селото. /виж: lithoksou.net/kastoria_gh_e.html./
Танко, Димитри - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на
домакинство и жител на селото. /виж:
Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 487./
Танко, Йован - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 487./
Танко, Петко - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото; неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 488./
Танко, Продан - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото; неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 488./
Танко, Стамко - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 487./ #възможно е да са баща и син с Танко, Янко
Тодор, Милош - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 488./
Тунтас – семейство населяващо днес селото. /виж: lithoksou.net/kastoria_gh_e.html./
Тругутис - три фамилии
има с това име днес в селото. /виж: lithoksou.net/kastoria_gh
_e.html./
Хаджидимитриу - семейство населяващо днес селото. /виж: lithoksou.net/ kastoria_gh
_e.html./
Циганис – семейство населяващо днес селото. /виж: lithoksou.net/kastoria_gh_e.html./
Чаридис – семейство населяващо днес селото. /виж: lithoksou.net/kastoria_gh_e.html./
Язицидис – пет фамилии
живеят момента в селото. /виж: lithoksou.net/kastoria_gh
_e.html./
Янасмоглу – има две фамилии с това име в момента в селото. /виж: lithoksou.net/ kastoria_gh_e.html./
74.Янко, Танко - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на
домакинство и жител на селото. /виж:
Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 487./
Ако някой в София се нарича Джони, значи ли, че е англичанин?!Или ако някой е Мануил, че е грък? Ако Деде е от албански произход не означава, че носителят на името е такъв. В една от предните статии има Лека Папа - и попа ли е албанец?! Имената на хора се заемат двупосочно при народите. При гръцките имена има такова нещо като гърчеене, а при албанските (доколко са такива е друг въпрос) друго влияние.
ОтговорИзтриване