Бела църква /Бела черква/ дн. Ασπροκκλησιά
Селото е разположено в най-източните склонове на пл. Одре в
областта Костенария на 6 км южно от Хрупишча . Граничи със селата: Шкрапари,
Марковени, Песяк, Моласи, Черчишча, Братомир, Нестиме и Старичани.
Преброяването
от 2001 г. посочва селото като съставно в тогавашната община (дем) Хрупишча
(Аргос Орестико), префектура Костур (Кастория).
спомен от старите къщи на Бела църква |
За това, че до момента не са публикувани данни от Османските
архиви отнасящи се за каазата (вилаета, нахията) Аштин (Иштин, Аштилин),
приемаме че първите сведения, с които разполагаме за селото са от Османски
данъчен регистър от 1530 г., където е записано като Бела черква, селото
административно спада към каазата Аштин.
То се състои от 1 мюсюлманско и 23 християнски пълни домакинства и 10
непълни християнски домакинства. Приходът в държавната хазна, което носи селото
е 3278 акчета.
Според Османския данъчен регистър от 1568/1569 г. с. Бела църква
административно спада към Хрупишката кааза и
се състои от 9 мюсюлмански и 23 християнски пълни домакинства и от 15
непълни домакинства или неженени мъже, от които 1 мюсюлманин. Признаването право на бащиния от страна на
султана, говори, че селото е съществувало отпреди падането на Костурско под
турска власт. По всяка вероятност мюсюлманското домакинство посочено в
данъчният регистър от 1530 г. да е било християнско, чийто потомък е Али –
собственик на бащиния. Неопровержимо доказателство за народностния състав на преобладаващата
част от християнското население на селото като българска от това време е духовното лице – поп. В селото
е съществувала една воденица, която при попълването на регистъра е била
изоставена. В землището на селото са се отглеждали лозя, за направената шира
бил платен данък в размер на 1600 акчета. Приходът от селото в държавната хазна
е 6000 акчета. То е от малкото села в Костурско и Хрупишко от това време, в
които не се откриват следи на силни миграционни процеси. Спрямо данните от
предния регистър селото е нараснало с 8 пълни домакинства.
В периода между ХVI – ХIХ
в. настъпва изселване на мюсюлманското население. Възможно е да се е насочило
към Хрупишча, Лепчишча (Анаселица) или някъде другаде.
В края на ХІХ в. Бела църква е българско село в Населишката
каза на Османската империя (всъщност то попада в нея по всяка вероятност при
създаването и през ХVII
в.). Селото е разположено на самата българо-гръцка етническа граница - на юг
има само гръцки и влашки села.
къща от съвременното село |
Посочено е Австро-Унгарската карта на Генералния щаб.
През 1886 г. според Схинас в селото живеят 300 християни,
и има църква.
Ростковски в своята статистика посочва с. Бела Црква, че се
намира в Населичката кааза и едноименна нахия, според него селото се състои от
30 къщи, в които живеят 150 гърци-християни.
В статистиката на В. Кънчов от 1900 г. Бела църква има 210
жители българи християни.
В началото на ХХ в. християнските жители на Бела църква са
под върховенството на Цариградската патриаршия. В доклад на БТА в Битоля –
Андрей Тошев през април 1904 г. Бела църква минава под върховенството на
Българската екзархия и това е станало не под натиска на ВМОРО, а благодарение
на раздадените помощи на пострадалите след Илинденското въстание от 1903 г., от
Пелагонийския митрополит Григорий.
Според секретаря на Българската екзархия Д. Мишев през 1905
г. в селото има 240 българи патриаршисти – гръкомани.
Капетан Вардас
/Георгиос Цонтос/ посочва, че селото е
било екзархийско, но се е повърнало към Патриаршията с 36 домакинства и в него
живеят 262 жители, с което потвърждава изнесената информация от БТА в Битоля.
Според Георги Константинов Бистрицки Бела църква преди
Балканската война има 40 български къщи, а според Георги Христов Марков и 1
куцовлашка.
След Балканската война селото попада в Гърция.
При преброяването
извършено през 1913 г. в селото Аспроклисия живеят 257 жители, от които 122
мъже и 135 жени.
Милоиевич през 1920
г. посочва, че в селото има 35 къщи.
При преброяването
през 1920 г. броят на жителите се запазва - 257, но са намалели мъжете - 108 и 149 жени. Възможно е това да се дължи на
гурбетчийството, към Америка. Не се посочва от селото да има преселил се в
България
През 1928 г. селото
наброява 273 жители, от които 267 са местни, а останалите 6 са преселници, но
не са бежанци дошли след 1922 г.
През 1940 г.
населението е 410 души, от които 198 мъже и 212 жени. Не пострадва по време на
Втората Световна война.
През 1945 г.
запазва броя на жителите си от 410.
По време на
Гражданската война в Гърция селото е включено към Костенарийския район, Паскал
Митревски съобщава на ръководството на НОФ, че в началото на 1946 г., че е
основана негова структура, но не посочва брой членове. Няма привърженици на
НОМС и АФЖ.
черквата "Св. Атанасий" |
Никъде до сега не
са открити сведения, за участници в редовете на ДАГ, за отведени деца от
селото, като бежанци в страните на народната демокрация. Но, като се вземе под
внимание, че населението е намаляло с близо 50 човека (имайки в предвид
естественият прираст), може би жителите му попадат в онова сведение, което
Паскал Митревски съобщава в писмо до членът на ЦК на ГКП и министър на ПДВ от
28.5.1948 г. – Милтияди Порфирогенис,: „Икономическата ситуация на населението
от подрайоните на Полето и Костенарията в Костурски окръг е отчайваща, особено
след последните масови обездомявания. Много семейства, които успяха да преминат
на свободната територия заедно с пренесеното жито и добитъка си. Житото им беше
прибрано от нашата армия, като им беше обещано, че тя ще се ангажира с тяхната
прехрана. Също така им бяха отнети и
овцете, с условието, че ще им бъдат върнати, като се настанят в
свободните села. Много от овцете бяха заклани за нуждите на армията…Искам да
отбележа, че техният живот е много тежък и с право негодуват…Както пишат нашите
кадри, които работят в Рупишта, между обездоменото население, което се намира в
момента там, се забелязва силно негодувание. Селяните искали да се върнат в
родните си села, дори някой вече са го направили.”
При преброяването
през 1951 г. в него живеят 360 жители.
Черквата „Свети Атанасий“ в Бела църква е градена в 1851 г.
и в нея има запазени икони от по-стар храм.
вкаменената гора |
Между Бела църква и съседното село Нестиме има запазена
вкаменена гора.
Надморската височина, на която е разположено селото е 703 м.
В спомени, документи, книги и интернет сайтове като
жители на това село се споменават следните лица:
Али - в османски данъчен
регистър от 1568/1569 г. се споменава като наследил земя равна на два чифта
волове за обработка от Ибрахим. /виж:
Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Али, Ибрахим - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото; безимотен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Али, Тимур - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото; безимотен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Ахмед, Махмуд - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото; неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Бошко, Михал - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото; неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Васил, Никола - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото; неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Василиу (Василев), Георгиос (Георги) –
участник в местната организация по време на гръцката въоръжена
пропаганда на Македонската борба 1903 – 1913 г. /виж: Αφανεισ γηγενεισ…, σ.73./
Гин, Коста - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Груйо, Дафко - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Гурлас (Гурлев), Анастасиос (Анастас)– участник в
гръцката въоръжена пропаганда в местната организация. /виж: Αφανεισ γηγενεισ…, σ.73./
Димитри, Атанас - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство
и притежаващ земя равна на един чифт волове за обработка в селото, която е
наследена след смъртта на Рустем Мехмед. /виж: Опширен пописен дефтер
за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Димитри, Кочко - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на
домакинство и жител на селото. /виж:
Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Димитри, Манол - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото;
неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Димитри, Матея - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на
домакинство и жител на селото. /виж:
Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Димитри, Никола - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на
домакинство и жител на селото. /виж:
Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Димитри, Продан - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на
домакинство и жител на селото. /виж:
Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Ибрахим войвода - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като притежаващ земя
равна на един чифт волове за обработка в селото. /виж: Опширен пописен дефтер
за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Ибрахим - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като притежаващ два чифлика със
земя равна на един чифт волове за обработка в селото; след смъртта му те са
наследени от Али. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Илин, Михаил - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото; неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Илия, Михаил - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Йорго – баща; в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото; неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Кирко, Коста - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото; неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Киро, Агапин - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Киро, Пано - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Койо, Петко - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото; неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Койо, Хранчо - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото; неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Коста, Митре - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото; неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Костандин, Мите - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на
домакинство и жител на селото. /виж:
Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Марко, Койо - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Матея, Митре - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото; неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Мехмед, Рустем - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като притежаващ земя
равна на един чифт волове за обработка в селото; след смъртта му тя станала
притежание на Атанас Димитри. /виж:
Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Михаилидис (Михайлов), Константинос (Константин) –
преди да се включи в гръцката въоръжена пропаганда е бил свещеник; по време на
Македонската борба 1903 – 1913 г. се включва като андарт. /виж: Αφανεισ γηγενεισ…, σ.73./
Никола, Мите - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Пано, Димитри - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Пано, Киро - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото; неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Петко, Елко - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото; неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Петко, Никола - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Петко сарайо - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
поп Янко - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Пройко, Сарандин - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на
домакинство и жител на селото. /виж:
Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Руш, Костандин - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на
домакинство и жител на селото. /виж:
Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Станко, Киряко - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на
домакинство и жител на селото. /виж:
Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Стойко, Марко - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Стойко, Митре - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Стойко, Продан - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото;
неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Стойко, Христ - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като глава на домакинство и жител
на селото. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Турут - в османски данъчен
регистър от 1568/1569 г. се споменава като собственик на бащиния, която след
смъртта му е преминала в ръцете на селото. /виж: Опширен пописен дефтер
за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Челеби, Мехмед – кадия; в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като притежаващ земя
равна на един чифт волове за обработка в селото. /виж: Опширен пописен дефтер
за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Шерко /Сирко/, Цветко - в
османски данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като жител на селото;
неженен. /виж: Опширен пописен дефтер за казите Горица,
Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
48.Юсуф, Али - в османски
данъчен регистър от 1568/1569 г. се споменава като притежаващ земя равна на
един чифт волове за обработка в селото. /виж: Опширен пописен дефтер
за казите Горица, Биглишта и Хрупишта…, с. 480./
Снимки, които са използвани са от приятел и на Никос Василиядис
Няма коментари:
Публикуване на коментар