четвъртък, 4 април 2013 г.

Костурски край - Костараджа



Костараджа/Косторожде,Костурази,Кощеряк, Костурач, Костараци/   дн. Νέο Κωσταράζι

Селото се намира на 15 км южно от Костур и на около 5 км северно от Богатско, на десния бряг на р. Бистрица в западното подножие на пл.Синяк.                                                
При преброяването от 2001 г. селото е посочено като съставно в тогавашната община (дем) Йон Драгумис, префектура Костур (Кастория).
За първи път селото се споменава през средата на ХV в. в османските данъчни регистри под името Косторажде със своите 5 домакинства.
През ХІХ в. Костараджа е село на самата южна българска етническа граница, чието население се състои от гърци или огърчени българи - на юг и изток селата са гръцки, на север и на запад - български.
Според статистиката на Шинас от 1886 г. в с. Костурази живеят 800 християни.
В картата на генералния щаб на Австро – Унгарската армия селото е показано като Костараджа или Кошчеряк.
Според статистиката на В. Кънчов през 1900 г.  Костараджа (Кощерякъ) има 150 българи и 600 жители гърци християни, което за разлика от сегашното село е отстояло на около 5 км на изток.
Според Гунарис с. Костараци има 190 семейства с 800 жители.
По данни на секретаря на екзархията Д. Мишев през 1905 г. в Костурач има 650 жители гърци и работи гръцко училище, където учат 60 ученика, обучавани от двама учители.
Гръцката статистика от с.г. показва 800 жители гърци.                                                                                                   
Селото се използва за база на гръцката въоръжена пропаганда по време на Македонската борба (1903-1913 г.). През него преминават първите две гръцки чети през август-септември 1904 г. под водачеството на Каудис и Мелас. Но от спомените на владиката Германос Каравангелис става ясно, че още през 1903 г., то се е првърнало в база на гръцката въръжена пропаганда, защото изрично посочва, че след срещата си с П. Мелас, последният се е отправил за Костараджа, където се намирали останалите членове на четата.
В резултата на Балканските войни селото попада в пределите на Гърция.                                                                                           
Според списъка от 1913 г. в селото живеят 941 жители, от които 501 мъже и 440 жени
През 1918 г. селото е обявено за самостоятелна община.
Според преброяването от 1920 г. семействата са 189, а населението 796 жители
През 1928 г. се отчита, че броят на населението е 798 човека., и че в селото не е настаняван бежанец след 1922 г.
Според преброяването от 1940 г. населението е 956 жители, от които 447 мъже и 509 жени. Сградният фонд на селото е 293 сгради.
Според статистиката от 1945 г. в селото живеят 1023 човека.
По време на Гражданската война селото силно пострадва и затова се премества на сегашното си място.
През 1951 г. в него живеят  941 човека.
Надморската височина, на която е разположено селото е 874 м.

В спомени,  документи, книги и в интернет сайтовете като жители на това село се споменават следнте лица:


Анастасио - посетил през 1592/1593 г. манастира „Преображение” (Големия Метеор)  и направил дарение. /виж: Σπανός, Β.  ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος ΑΙΩΝΑΣ)./
Антимос – роден е през 1830 г.; първоначално учи в родното си село, след което се замонашва в Сливенския манастир; става игумен на Сливенския манастир, като костурският митрополит го издига до архимандрит; ро време на Гръцката въоръжена пропаганда в Македония, манастирът под ръководството на игумена се използва като база на андартските чети; убит при опожаряването на манастира от Митре Влаха 8.ІІІ. 1905 г. /виж: Αφανεισ γηγενεισ…, σ.84./
арх. Прохор/у/ -. посетил през 1592/1593 г. манастира „Преображение” (Големия Метеор)  и направил дарение. /виж: Σπανός, Β.  ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος ΑΙΩΝΑΣ)./
Атанасио - посетил през 1592/1593 г. манастира „Преображение” (Големия Метеор)  и направил дарение. /виж: Σπανός, Β.  ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος ΑΙΩΝΑΣ)./
Бастелас, Динас - участник в гръцката въоръжена  пропаганда в отделение „Г” на местната организация член и на  селската милиция; взема участия при нападения над съседни български села. /виж: Αφανεισ γηγενεισ…, σ.84./
Гавро, Зисис – кмет на селото; участник в гръцката въоръжена  пропаганда в отделение „Г” на местната организация; член на СК. /виж: Αφανεισ γηγενεισ…, σ.84; http://www.gistor.gr/istoria/2008-11-07-17-57-01/1--1904/487--1904./
Гаврос, Зисис –участник в гръцката въоръжена  пропаганда в отделение „А”  на местната организация. /виж: Αφανεισ γηγενεισ…, σ.84./
Георгаки - посетил през 1592/1593 г. манастира „Преображение” (Големия Метеор)  и направил дарение. /виж: Σπανός, Β.  ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος ΑΙΩΝΑΣ)./
Георгиу – двама човека с такова име са посетили през 1592/1593 г. манастира „Преображение” (Големия Метеор)  и направили дарение. /виж: Σπανός, Β.  ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος ΑΙΩΝΑΣ)./
Деметио –монах, посетил през 1592/1593 г. манастира „Преображение” (Големия Метеор)  и направил дарение. /виж: Σπανός, Β.  ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος ΑΙΩΝΑΣ)./
Ефстратиу, Антониу - посетил през 1592/1593 г. манастира „Преображение” (Големия Метеор)  и направил дарение. /виж: Σπανός, Β.  ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος ΑΙΩΝΑΣ)./
Ефтимиадис, Зисис  участник в гръцката въоръжена  пропаганда в отделение „Г” на местната организация. /виж: Αφανεισ γηγενεισ…, σ.84./
Захараиас - посетил през 1592/1593 г. манастира „Преображение” (Големия Метеор)  и направил дарение. /виж: Σπανός, Β.  ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος ΑΙΩΝΑΣ)./
Кутувас, Николаос – по време на гръцката въоръжена пропаганда 1903 – 1913 г. взема участие като андарт; участва в четите на капитаните Д.Далипи и  К. Папаставро. /виж: Αφανεισ γηγενεισ…, σ.84./
Костонарис, Йоанис – участник в гръцката въоръжена  пропаганда в отделение „В”  на местната организация. /виж: Αφανεισ γηγενεισ…, σ.84./
Кумис, Козма – учител в местното училище в периода на „Македонската борба” 1903 – 1913 г. /виж: Αφανεισ γηγενεισ…, σ.84; http://www.gistor.gr/istoria/2008-11-07-17-57-01/1--1904/487--1904./
Никола - споменава се като жител на селото и глава на домакинство  в османските данъчни регистри от ХV в.. / виж: Опширни пописни дефтери от ХV век…, с.82./
Никола/у/ - двама човека с такова име са посетили през 1592/1593 г. манастира „Преображение” (Големия Метеор)  и направили дарение. /виж: Σπανός, Β.  ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος ΑΙΩΝΑΣ)./
Никола/у/,Мариа/с/ Константинон. - посетила през 1592/1593 г. манастира „Преображение” (Големия Метеор)  и направил дарение. /виж: Σπανός, Β.  ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος ΑΙΩΝΑΣ)./
Николау, Савас – участник в гръцката въоръжена  пропаганда в отделение „В”  на местната организация. /виж: Αφανεισ γηγενεισ…, σ.84./
папа Христос – член на местният комитет на Гръцката въоръжена пропаганда. /виж: http://www.gistor.gr/istoria/2008-11-07-17-57-01/1--1904/487--1904./
Серангос - споменава се като жител на селото и глава на домакинство  в османските данъчни регистри от ХV в.. / виж: Опширни пописни дефтери от ХV век…, с.82./
Стале - споменава се като жител на селото и глава на домакинство  в османските данъчни регистри от ХV в.. / виж: Опширни пописни дефтери от ХV век…, с.82./
Стамулус - посетил през 1592/1593 г. манастира „Преображение” (Големия Метеор)  и направил дарение. /виж: Σπανός, Β.  ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος ΑΙΩΝΑΣ)./
Султанас - посетила през 1592/1593 г. манастира „Преображение” (Големия Метеор)  и направил дарение. /виж: Σπανός, Β.  ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος ΑΙΩΝΑΣ)./
Тодор - споменава се като жител на селото и глава на домакинство  в османските данъчни регистри от ХV в.. / виж: Опширни пописни дефтери от ХV век…, с.82./
Тозо - споменава се като жител на селото и глава на домакинство  в османските данъчни регистри от ХV в.. / виж: Опширни пописни дефтери от ХV век…, с.82./
Христомидис, Пандазис – учител; участник в гръцката въоръжена  пропаганда в отделение „Г” на местната организация; един от първите, които посрещат Павлос Мелас при неговото пристигане в Костурско; служил е за свръзка между Каравангелис и Мелас;  както и като свръзка между Павел Киров от една страна с Каудис и Караливанос. /виж: Αφανεισ γηγενεισ…, σ.84; http://www.gistor.gr/istoria/2008-11-07-17-57-01/1--1904/487--1904./
Христооло/н/, Димитриу Константинон -  посетил през 1592/1593 г. манастира „Преображение” (Големия Метеор)  и направил дарение. /виж: Σπανός, Β.  ΟΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙ11ΣΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΦΙΕΡΩΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ 421 ΤΟΥ ΜΕΓ. ΜΕΤΕΩΡΟΥ (1592/3-19ος ΑΙΩΝΑΣ)./
Цяцос, Аргириос - участник в гръцката въоръжена  пропаганда в отделение „Г” на местната организация. /виж: Αφανεισ γηγενεισ…, σ.84./
31.Яни – земеделец; донесъл вода на четата на В. Чекаларов в навечерието на Илинденското въстание. /виж: Чекаларов, В. Дневник...,с.245./

Няма коментари:

Публикуване на коментар